
ALAPOZÓ TERÁPIA
Alapozó Terápia
5 éves kortól 16 éves korig

Az Alapozó Terápia egy komplex, mozgásfejlesztésen alapuló , motoszenzoros típusú, idegrendszer fejlesztő tevékenység. A csecsemőkori mozgásmintáktól indulva a fejlődéstani nagymozgásokon, a rugalmasságon, az egyensúlyon keresztül fejleszti az idegrendszert, melyet speciális gimnasztikával alapoz meg, majd nagymértékben fejleszti a mozgásügyességet, mozgáskoordinációt. Mindezek játékos formában sok mondókával, dalokkal, mozgásfejlesztő eszközökkel. A mozgás sikere az agy képlékenységében rejlik. A foglalkozásokon a gyerekek újra átélik a mozgásfejlődés lépcsőfokait. Fontos hogy a nagymozgások a helyére kerüljenek, mert csak így tud a finommotorika is kibontakozni.
Miben segít az Alapozó Terápia?
- Beindítja a megkésett beszédfejlődést,
- rajzfejlődést,
- segíti a beszédhangok beépülését,
- javítja a mozgáskoordinációt,
- fejleszti a szem-kéz koordinációt,
- ritmusérzéket,
- rugalmasságot,
- egyensúlyt,
- finommotorikát,
- erősíti a dominancia választást,
- fejleszti a tér- és időbeli tájékozódást,
- a testséma optimális fejlődését.
Kiknek ajánlott az Alapozó Terápia?
- Az Alapozó Terápia ajánlott 5-16 éves korig azoknak a gyerekeknek akik:
- mozgáskoordinációs problémával küzdenek,
- figyelmetlenek,
- dominanciájuk még nem alakult ki,
- kimutatható diszlexiaveszélyeztetettségük,
- nem szeretnek rajzolni, ügyetlenek a kézműves tevékenységekben,
- megkésett vagy hibás beszédfejlődésűek,
- iskolaéretlenek,
- iskolás korú diszlexiás gyermekeknek,
- diszgráfiás gyermekeknek az írás alaki oldalának javítására
Milyen jelekre figyeljünk oda?
- csecsemő korukban sokat sírtak, alvás-ébrenlét ritmusuk szabálytalan volt
- mozgásfejlődésükben elmaradt a kúszás, mászás, vagy csak rövid ideig fordultak elő
- nagyon nyugodt, keveset mozgó lusta babáknak tartották
- vagy már kicsi koruktól nagyon sokat mozgó, izgágák voltak
- nagyon későn kezdtek el járni, szaladni
- későn indult el náluk a beszéd is
- futás közben, lépcsőn járásnál, ugrálásnál ügyetlenek, vagy gyakran elesnek
- ha elesnek nem teszik le a kezüket, hogy megvédjék magukat az ütéstől
- későn és nehezen tanulnak meg biciklizni
- csak rövid ideig szeretnek hintázni
- evés-ivás közben mindig történik valami baleset
- válogatósak, sok ételt meg sem kóstolnak
- nehezen megy a gombolás, zipzár használata, cipőkötés
- nehezen megy náluk egyedül az öltözködés, a cipő fordítva kerül a lábukra
- hol a jobb, hol a bal kezüket használják
- nem tudják melyik a jobb és a bal oldaluk
- nem szeretnek rajzolni, színezni, gyakran kimennek a vonalból
- nem tudják kirakni az összerakós játékok képeit
- az olló használata, a vágás nehézséget jelent számukra
- emberábrázolásuk pontatlan, fontos testrészek hiányoznak
- nem tudják a testrészeiket megnevezni, megmutatni
- nem tudják milyen nap, napszak, hónap, évszak van
- gyakran mondják róluk, hogy nem figyelnek oda semmire, nem hallják meg azt, amit mondanak nekik
- nem beszélnek tisztán
- nem szeretnek meséket, verseket hallgatni
- dalokat, mondókákat, verseket nehezen jegyeznek meg
- nem figyelnek a dolgaikra, mindig elhagynak valamit
- rendetlen a szobájuk
- a spontán beszédben csak tőmondatokat használnak
- nem tudnak ragokat, névutókat használni
- nem tudnak vagy csak bizonytalanul tudnak egy lábon állni
- a labdát nem tudják elkapni
- mozgásukra az ügyetlenség jellemző

Ha ezekből a jelekből legalább három jellemző gyermekedre, akkor kérlek keress fel bizalommal! Egy mozgásvizsgálat segít a szülőknek is tisztén látni, hogy gyermeke miben, milyen téren mutat elmaradást.

A terápia során a gyakorlatok egymásra épülnek:
- fejlődéstani nagymozgások,
- rugalmasság,
- egyensúly,
- térben való mozgás,
- térbeli tájékozódás,
- keresztező, testvonal átlépő,
- kéz és láb egyidejű nyújtott emelései,
- végtagszétválasztók,
- felső és alsó végtag mozgását függetlenítő, majd összerendező feladatok,
- mozgásos szerialitás,
- ritmus, labdagyakorlatok,
- finommotorika,
- szemgyakorlatok,
- emlékezetfejlesztés,
- időbeli tájékozódás,
- keresztcsatorna gyakorlatok,
- alak, háttér, gestalt fejlesztés,
- fegyelmező és légzőgyakorlatok,
- lazító, erősítő, nyújtó gyakorlatok.
A terápia megkezdéséhez szükséges:
- A szülő által kitöltött anamnézis lap.
- Mozgásos állapotfelmérő vizsgálat, mely kb. 120-150 percet vesz igénybe. Célszerű a gyermeknek kényelmes ruhaviselet mellett gumitalpú zoknit hozni a vizsgálatra. Innivalót és pár darab kekszet lehet csomagolni, szükség esetén pár perc szünetet beiktatunk.
A vizsgálatot szóbeli kiértékeléssel és javaslattétellel zárjuk.

A terápia időtartalma
A mozgásos állapotfelmérő vizsgálat után kiderül, hogy a gyermeknek szüksége van-e terápiára vagy fejlesztésre. Egy terápia időtartama 90 perc egy fejlesztés pedig 45 percet vesz igénybe. Minimum heti 2 alkalom minősül terápiának vagy fejlesztésnek. Hat hónap után látványos fejlődést érhetünk el és ahhoz, hogy a pozitív változások az idegrendszerbe beépüljenek és tartósak maradjanak további 1,5 esetenként további 2 évet javaslunk.
A terápia hatására a gyermeken észrevehető első jelek:
- kitartóbb lesz, nem adja fel a feladatokat
- hosszabb ideig tud koncentrálni egy dologra
- elkezd érdeklődni a rajzolás, kézműves tevékenységek iránt
- mozgása kezd összerendezettebbé válni
- iskolásoknál javul az olvasás és a helyesírás
- szebbé válik a külalak
- csökkennek a számolási nehézségek
- nő az önbizalma
- alkalmazkodik a többiekhez
- elfogadja a szabályokat
- bátrabban beszél, jobban ki tudja fejezni magát


Fontos, hogy minél előbb észrevegyük, hogy gyermekünk fejlődése valamilyen téren elmarad kortársaitól. Óvodás korban még van idő a felzárkóztatásra, hogy gyermekünk ne hátránnyal , hanem boldogan, kiegyensúlyozottan, magabiztosan kezdje meg az iskolát.
Mozgásfejlesztés & Neurofeedback
Keressen fel bizalommal!
Mozgasfejlesztés & Neurofeedback
1022 Budapest, Lévay utca 6/A