GOH,GMP-diagnosztika
BESZÉDHALLÁST, BESZÉDÉSZLELÉST ÉS BESZÉDMEGÉRTÉST VIZSGÁLÓ ELJÁRÁS
A GMP diagnosztikát Dr. Gósy Mária fejlesztette ki és sztenderdizálta 28 évvel ezelőtt. Ezzel az eljárással a magyar gyermek anyanyelv-elsajátítási folyamata vizsgálható a beszédmegértési folyamat működése szempontjából. Egész pontosan a beszédfeldolgozást, vagyis a beszédészlelési és a beszédmegértési folyamatokat vizsgálja. Ezeknek a folyamatoknak az életkori szintű működése szükséges az ép, tiszta beszédhez, az olvasás és írás elsajátításához, a tanuláshoz.


A beszéddiagnosztika célja
A diagnosztika célja:
A beszédpercepciós elmaradás, vagy zavar helyének, típusának és mértékének felderítése, továbbá mindezek alapján a megfelelő terápia meghatározása.
A beszédészlelési és a beszédmegértési folyamat esetleges zavarai rejtve is maradhatnak, ezért gyakran csak az iskolai kudarcok hívják fel a figyelmet a problémára.
Néhány tünet, amelyre érdemes odafigyelni:
Óvodás korban:
- megkésett beszédfejlődés
- szókincse lassan gyarapodik, szegényes
- gyakori felsőlégúti megbetegedés jellemző rá
- asztma, krupp, középfülgyulladások
- tartós logopédiai probléma
- az ép hallás melletti "figyelmetlenség"
- a túlzott játékosság, a mesehallgatás kerülése
- magatartási, viselkedési gondok
- mondóka, dal, verstanulási nehézség
- nagyon keveset beszél, vagy túl sokat locsog
- az ép hallás melletti "figyelmetlenség" jellemző rá
- feladatokat lassan, megkésve, vagy egyáltalán nem hajtja végre
- mesehallgatás nem köti le, vagy csak akkor ha sok kép van a mesekönyvben
- szeret egyedül játszani, csak ritkán csatlakozik a társaihoz
Iskolás korban:
- tartós logopédiai probléma
- az ép hallás melletti "figyelmetlenség"
- magatartási, viselkedési gondok
- a gyermekhez intézett közlések gyakori félreértése, vagy a gyakori visszakérdezés
- verstanulási nehézség
- szókincse lassan gyarapodik
- gyenge helyesírási és/ vagy olvasási készség
- motiválatlanság
- a láthatóan lassú gondolatmenet is ide sorolható
- figyelmetlen, lassú, nehezen követi az óra menetét
- iskolai teljesítményé ingadozó
- önállóan nehezen dolgozik, nem aktív az órákon
- a dolgozatokra szánt idő kevés a számára
- szövegértési problémái vannak, nehezen érti meg az olvasott szöveget
- tollbamondásnál, másolásnál sokat hibázik
- nehezen tanul egyedül otthon