GOH,GMP-diagnosztika 

BESZÉDHALLÁST, BESZÉDÉSZLELÉST ÉS BESZÉDMEGÉRTÉST VIZSGÁLÓ ELJÁRÁS

A GMP diagnosztikát Dr. Gósy Mária fejlesztette ki és sztenderdizálta 28 évvel ezelőtt. Ezzel az eljárással a magyar gyermek anyanyelv-elsajátítási folyamata vizsgálható a beszédmegértési folyamat működése szempontjából. Egész pontosan a beszédfeldolgozást, vagyis a beszédészlelési és a beszédmegértési folyamatokat vizsgálja. Ezeknek a folyamatoknak az életkori szintű működése szükséges az ép, tiszta beszédhez, az olvasás és írás elsajátításához, a tanuláshoz.

A beszéddiagnosztika célja

A diagnosztika célja:

A beszédpercepciós elmaradás, vagy zavar helyének, típusának és mértékének felderítése, továbbá mindezek alapján a megfelelő terápia meghatározása.

A beszédészlelési és a beszédmegértési folyamat esetleges zavarai rejtve is maradhatnak, ezért gyakran csak az iskolai kudarcok hívják fel a figyelmet a problémára.

Néhány tünet, amelyre érdemes odafigyelni: 

Óvodás korban:

  • megkésett beszédfejlődés
  • szókincse lassan gyarapodik, szegényes
  • gyakori felsőlégúti megbetegedés jellemző rá
  • asztma, krupp, középfülgyulladások
  • tartós logopédiai probléma
  • az ép hallás melletti "figyelmetlenség"
  • a túlzott játékosság, a mesehallgatás kerülése
  • magatartási, viselkedési gondok 
  • mondóka, dal, verstanulási nehézség
  • nagyon keveset beszél, vagy túl sokat locsog
  • az ép hallás melletti "figyelmetlenség" jellemző rá
  • feladatokat lassan, megkésve, vagy egyáltalán nem hajtja végre
  • mesehallgatás nem köti le, vagy csak akkor ha sok kép van a mesekönyvben
  • szeret egyedül játszani, csak ritkán csatlakozik a társaihoz


Iskolás korban:

  • tartós logopédiai probléma
  • az ép hallás melletti "figyelmetlenség"
  • magatartási, viselkedési gondok 
  • a gyermekhez intézett közlések gyakori félreértése, vagy a gyakori visszakérdezés
  • verstanulási nehézség
  • szókincse lassan gyarapodik
  • gyenge helyesírási és/ vagy olvasási készség
  • motiválatlanság
  • a láthatóan lassú gondolatmenet is ide sorolható
  • figyelmetlen, lassú, nehezen követi az óra menetét
  • iskolai teljesítményé ingadozó
  • önállóan nehezen dolgozik, nem aktív az órákon
  • a dolgozatokra szánt idő kevés a számára
  • szövegértési problémái vannak, nehezen érti meg az olvasott szöveget
  • tollbamondásnál, másolásnál sokat hibázik
  • nehezen tanul egyedül otthon


A gyanújeleket mutató gyermek tesztelése feltétlenül ajánlott! 

© 2019 Worlds Collide. Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el
Sütiket használunk, hogy biztosítsuk a weboldal megfelelő működését és biztonságát, valamint hogy a lehető legjobb felhasználói élményt kínáljuk Neked.

Haladó beállítások

Itt testreszabhatod a süti beállításokat. Engedélyezd vagy tiltsd le a következő kategóriákat, és mentsd el a módosításokat.